Bewilderment
Amsterdam: Uitgeverij Atlas Contact, 2021
293 p.
9789025471392 (paperback)

Een andere planeet, papa, alsjeblieft

In zijn intimistische ecoroman voert Richard Powers een aangrijpende Kleine Prins op. Behalve een noodkreet over de toestand van onze wereld is Verwilderd ook een hommage aan de scifi.

Hoe schrijf je een roman nadat je je magnum opus hebt afgeleverd? Na een boek dat je wereldwijde roem en de Pulitzer Prize opleverde? Je schrijft er geen meer, vond Richard Powers. Na The overstory ( Tot in de hemel, 2018) was het vat leeg, de bron droog, de inspiratie op.

Powers vertelde over de band tussen mensen en bomen, over de nood aan bewustwording op een stervende planeet. Niet meer 'wij versus de natuur', maar wij als schepsels tussen andere schepsels. In eerdere romans had hij complexe ideeën verwerkt over mens en wetenschap. Biohacking, artificiële intelligentie, hersenziektes, niets schrikte Powers af. Dit was een schrijver die ooit fysicus wilde worden, die speelde met abstracte ideeën. En die graag teruggreep naar de vele scifiromans die hij als jongen had verzameld. Maar in 2018 was hij schrijver af.

En toen kwamen covid en de lockdown en verhuisde Powers naar de Smoky Mountains. Op trektocht door de bossen had hij een bijzondere ervaring…Lees verder

Is daar iemand, in het heelal?

Opnieuw schreef Richard Powers een fascinerende roman vol zorgen over onze planeet. En opnieuw haalt hij er de shortlist van de Booker Prize mee.

Richard Powers heeft een mateloze fascinatie voor de relatie tussen natuur, wetenschap en kunst. Het vormt een rode draad in zijn werk: hoe de mens vat probeert te krijgen op de werkelijkheid, zijn bevindingen interpreteert en vervolgens met die interpretaties zijn bestaan inricht. In vorige boeken schreef hij onder meer over kunstmatige intelligentie, virtual reality en het verband tussen Bachs Goldbergvariaties, dna en het Hebreeuwse woord voor God.

Zijn voorlaatste, met de Pulitzer Prize bekroonde roman The Overstory (Tot in de hemel) is - via het verhaal over negen mensen - een bezorgde lofzang over de boom als oeroude, gecompliceerde en ontzagwekkende levensvorm, met alle daaruit voortkomende ecologische implicaties van dien.

The Overstory belandde in 2018 op de shortlist van de Booker Prize. Drie jaar later lapt Powers hem dat opnieuw met zijn nieuwe roman Bewilderment, in vertaling verschenen als Verwilderd. De boeken zijn bovendien, hoezeer verteltechnisch ook…Lees verder

Geheimen in het sprokkelhout

BOEKENBAL

★★★½

In ‘Verwilderd’, de nieuwe roman van Richard Powers, voedt Theo Byrne, een astrobioloog die op zoek is naar buitenaards leven, zijn hoogsensitieve zoon alleen op. Robins levensdoel bestaat erin de aarde, en dan vooral de flora en fauna, van de ondergang te redden. De jongen is briljant en nieuwsgierig, maar ook bijzonder opvliegend, met als gevolg veelvuldige vechtpartijen op school. Hij lijdt bovendien aan een soort klimaatnihilisme. Zo beargumenteert hij dat naar school gaan geen zin heeft. Als de wetenschappelijke voorspellingen kloppen, ‘is alles al dood voordat ik mijn middelbare school heb afgemaakt’. Robin krijgt een experimentele therapie die doet denken aan de Netflixserie ‘Maniac’ en Spike Jonzes film ‘Her’: hij kan plots praten met een gedigitaliseerde versie van een overleden f…Lees verder

Robin Byrne is negen jaar oud. Hij heeft problemen op school door zijn autistische gedrag. Hij neemt deel aan een psychologisch experiment waardoor hij rust vindt in zijn hoofd. Ook komt hij door het experiment in contact met zijn overleden moeder. Door zijn speciale gaven wordt hij beroemd, maar zijn enige doel is het redden van de aarde. Zijn vader steunt hem zoveel hij kan, maar het is vechten tegen de bierkaai. Vanaf het begin is dit boek boeiend. Er zijn steeds korte hoofdstukken, een aantal over een onbekende planeet, waar de hoofdpersoon zijn rust kan vinden. De autistische jongen wordt met zorgvuldigheid beschreven, met al zijn problemen. Er lijkt een aparte wereld te zijn voor hem. Het experiment helpt hem om zijn wereld aan te kunnen, ook al lijkt de ondergang niet te vermijden De afloop is zeer verrassend, en niet erg bevredigend. Een aanrader voor een boek dat anders is dan vele anderen, maar boeiend blijft. Shortlist Booker Prize 2021.

Stel dat de hersenscan van een ander op jou wordt geprojecteerd

De nieuwe roman van Richard Powers wordt meeslepend als de tien-jarige Robin een nieuw soort therapie krijgt.

Ik wil ornitholoog worden. Dat leren ze je niet in groep zes', zegt de tienjarige Robin tegen zijn vader in Verwilderd, de nieuwe roman van de Amerikaanse schrijver Richard Powers. Robin is een intelligent jongetje dat begaan is met dieren en hun leefwereld. Hij kan niet tegen de vernietiging van die leefwereld. Dat heeft hij gemeen met zijn moeder die onlangs is overleden; ze reed zich dood toen ze een opossum ontweek.

Robins vader combineert een drukke baan als astrobioloog die naar buitenaards leven speurt met het opvoeden van zijn zoon. Die haalt zich telkens problemen op de hals, vooral op school. Vader wordt op het matje geroepen als Robin een andere jongen 'een optater verkocht'. Dat was niet helemaal zijn schuld. Niets was ooit helemaal iemands schuld. 'Zijn handen raakten in de war.' Zo omschreef zijn zoon diens woede-uitbarsting. Robin heeft asperger en misschien ADHD. Zijn handen raken in de war als klasgenoten hem pesten om zijn bekommernis met de natuur en de aa…Lees verder

Over Richard Powers

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Phoebe

Richard Powers (Evanston, 18 juni 1957) is een Amerikaans schrijver. Hij staat erom bekend dat hij veel muzikale kennis, alsook wetenschappelijk georiënteerde elementen in zijn romans opneemt. In de jaren 80 leefde en werkte hij enige tijd in Nederland; daar schreef hij Prisoner's Dilemma en The Gold Bug Variations.

Powers heeft talrijke prijzen gekregen, waaronder een MacArthur Fellowship, de Lannan Literary Award, de James Fenimore Cooper Prijs en de John Dos Passos Prize; voor De echomaker kreeg hij de National Book Award.

• 1985 Three Farmers on Their Way to a Dance, in 1991 vertaald door Frank van Dixhoorn "Op weg naar een dansfeest"
  • 1988 Prisoner's Dilemma
  • 1991 The Gold Bug Variations, in 1993 in het Nederlands vertaald : De dubbele helix van het verlangen