Jaap Scholten
Hongaars
Megszámláltattál
Amsterdam: Veen, 2016
672 p.
9789020415162 (paperback)

Transsylvanië, begin vorige eeuw. Bálint Abády rijdt in een koets naar een bal op een buitenverblijf. Hij wordt om de haverklap voorbijgestoken door andere leden van de Transsylvaanse adel, die herinneringen oproepen aan zijn jeugd. Veertig bladzijden lang defileren zo alle hoofdpersonages voor het oog van de lezer. Hier is een schrijver aan het woord die alle tijd neemt om zijn verhaal weelderig te ontvouwen.
Zo ziet de jonge graaf onder anderen zijn neef László, met wie hij opgegroeid en onverbrekelijk verbonden is. En ook Adrienne Milóth rijdt voorbij. Met haar heeft Bálint Abády zo lang hij zich heugen kan boeiende gesprekken gevoerd, over de internationale politiek en meer filosofische onderwerpen. Maar verliefd is hij niet, o nee. Korte tijd later belandt een kus van hem te hoog op haar onderarm. Adrienne trekt zich terug. Het is het begin van een spel van aantrekken en afstoten dat de hele roman lang doorgaat.
Parellel daarmee ontvouwt zich het liefdesdrama van Bálints ne…Lees verder
Graaf Miklos Banffy (1873-1950), vertegenwoordiger van een roemrijk Hongaars geslacht, was zowel politicus als schrijver. Voor de Eerste Wereldoorlog was hij lid van het parlement in de Oostenrijks-Hongaarse monarchie, daarna korte tijd minister van Buitenlandse Zaken van Hongarije. Als schrijver is hij bekend geworden door een reeks toneelstukken, maar vooral door zijn in de jaren dertig van de twintigste eeuw tot stand gekomen Transsylvanische trilogie, waarvan 'Geteld, geteld' het eerste deel is. In de roman geeft Banffy een zeer uitvoerig beeld van het leven van de Hongaarse adel aan het begin van de negentiende eeuw. Hoofdpersoon is de - min of meer autobiografische - jonge graaf Balint Abady, die de parlementaire vertegenwoordiger wordt van een arm gebied in Transsylvanië. Met zijn beschrijvingen van het luxe leven van de adel met zijn jachtpartijen en feesten schetst Banffy een wereld die definitief voorbij is, maar die wel heel levendig en kleurrijk voor ogen wordt gebracht.

Over Miklós Bánffy

Graaf Miklós Bánffy de Losoncz (Kolozsvár, 30 december 1873 - Boedapest, 5 juni 1950) was een Hongaars schrijver en politicus.

Afkomst

Miklós Bánffy werd geboren als telg van de invloedrijke Zevenburgse grootgrondbezittersfamilie Bánffy, die sinds 1855 de titel van graaf voerde. Zijn vader was graaf György Bánffy de Losoncz (1845–1929). Zijn moeder, barones Irma (née) Bánffy de Losoncz behoorde tot de tak van de familie Bánffy de Losoncz die de titel van baron voerde. Zij was een dochter van baron Albert Bánffy de Losoncz, opper-ispán van het comitaat Kraszna, en gravin Ágnes Esterházy de Galántha.

Loopbaan

Bánffy studeerde rechten en werd in 1901 lid van de Hongaarse Rijksdag. Van 1906 tot 1909 was hij opper-ispán van Kolozs. Van 1912 tot 1918 leidde hij het Nationaal Theater en de Opera van Boedapest en in 1921 werd hij minister van…Lees verder op Wikipedia