Frans
Le fils
1
Amsterdam: Mouria, 2011
175 p.
9789045802596 (paperback)

'De dood geeft aan de lopende band spijt', is de conclusie van een rouwverslag, dat dit keer niet door de overlevende vader maar door de gestorven zoon wordt uitgesproken. De 21-jarige filosofiestudent Lion, getroffen door acute meningitis, sterft na helse pijnen op zaterdag 25 oktober 2003 om 16u17 in het ziekenhuis van Douarnenez. Hij zal van dat ogenblik af het leven van zijn vader Michel, die de eerste dagen volkomen verstrikt raakt in berouw, spijt en schuldgevoelens, op de voet volgen. Hij betrapt hem terwijl hij in zijn papieren snuffelt op zoek naar mogelijke verklaringen. Hij ziet hem met enige verbazing zijn studentenkamer opruimen en zijn neus in het vuile wasgoed drukken voor een laatste geurspoor van het enige kind. Hij hoort hem vriendjes en vriendinnen uitvragen om na te gaan of hij wellicht iets had moeten weten wat het ergste had kunnen voorkomen. Hij gaat met hem en zijn moeder Martine de hele kruisweg af: het lijden, het sterven, de pijnlijke crematie, de begrafenis…Lees verder
Autobiografisch debuut over rouwverwerking van een vader die zijn 21-jarige zoon en enig kind aan een acute dodelijke ziekte verliest. Van ontreddering, wanhoop, gevoelens van twijfel en schuld naar aanvaarding, gekoesterde herinneringen en hernieuwde levenslust. De Franse schrijver 1942), theaterregisseur van beroep, ontleedt zijn uitwaaierende gedachten, opvattingen en gedrag op een bijzondere wijze: de dode zoon spreekt de vader toe: 'Papa verwijt zichzelf dat....', 'Pap, geef toe dat....'. Deze vormgeving brengt een zekere lichtheid in het weer oproepen van de dagen rond de dood, de crematie en later de verstrooiing van de as op IJsland. De hoofdstukken zijn onderverdeeld in vaak korte fragmenten. Ontvangen als een klein meesterwerk en bekroond met de Prix Goncourt du premier roman 2011. Normale druk.