Portugees
Um postal de Detroit
Amsterdam: Signatuur, 2017
170 p.
9789056725822 (paperback)

Een tapijt om te spelen

Roman. Dertig jaar na de grote treinramp van 1985 probeert João te achterhalen wat er destijds met zijn verdwenen zus is gebeurd. Maar de lezer raakt het spoor bijster in João Ricardo Pedro's Onderweg.

Op 11 september 1985 deed zich de grootste treinramp uit de geschiedenis van de Portugese spoorwegen voor. Om 18.37 uur botste de Sud Express naar Parijs frontaal met een regionale trein. Een menselijke fout, die zo'n 150 mensenlevens kostte. Een heleboel slachtoffers zijn nooit teruggevonden of geïdentificeerd. Dat gegeven is het uitgangspunt voor Onderweg, de tweede roman van João Ricardo Pedro. De Portugese schrijver, van huis uit ingenieur, maakte zes jaar geleden een eclatante entree in de letteren met Jouw gezicht zal het laatste zijn. Met zijn tweede roman probeert hij dat succes nog eens dunnetjes over te doen.

Op het moment van de ramp was de schrijver amper twaalf, maar de beelden van brandende treinstellen en verkoolde lichamen hebben een onuitwisbare indruk nagelaten. En de protagonist van zijn jongste roman heeft er zelfs een slag van de molen aan overgehouden, want João is er dertig jaar, zes opnames, honderden doo…Lees verder

João is een gevoelige jongen en groeit samen op met zijn oudere zus, tegen wie hij erg opkijkt. Als zij bij een vriendin logeert, vindt er een treinongeluk in Noord-Portugal plaats. De rugzak van zijn zus wordt tussen de brokstukken van de trein aangetroffen, maar haar lichaam wordt nooit gevonden. Vanaf dat moment begint João een zoektocht naar zijn zus door alle puzzelstukjes van haar leven bij elkaar te zoeken en hun verleden te reconstrueren, om zo te proberen de waarheid te achterhalen. Tegelijkertijd wordt het een zoektocht naar zichzelf, waarin hij zijn greep op de realiteit soms kwijtraakt. Geschreven vanuit de persoon João, waardoor je als lezer in zijn wereld wordt meegevoerd en zijn nasporingen en zijn gevoelswereld meebeleeft. Het taalgebruik is helder en indringend. Het verhaal is zeer boeiend vanaf het begin en laat je als lezer niet meer los. Eerder verscheen van João Ricardo Pedro (1973): 'Jouw gezicht zal het laatste zijn'* ( 2013).